Juustosarvet

Är i bakartagen nu och har gjort två olika juustosarvet (ostgifflar på svenska?) och hemmagjord pizza.
Juustosarvet blev riktigt goda! Fast jag måste hålla mig en stund nu och inte äta mig mätt på dem innan pizzan kommit ur ugnen.

Här kommer receptet:

Ostgifflar
16 st

6 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 msk socker
100 g smör eller margarin
2 dl mjölk eller vatten
25 g jäst
75 g riven ost

Fyllning:
75 g riven ost
strimlad skinka
paprikapulver


1. Blanda mjöl, salt och socker. Knåda ner smöret eller margarinet. Lös upp jästen i fingervarmt vatten/mjölk, och blanda ner i de torra ingredienserna. Blanda till en jämn deg. Låt jäsa.
Jag blandade också i 75g riven ost i själva degen.

2. Dela degen i två delar. Kavla ut dem till två stora runda "pizzabottnar". Dela botten i 8 delar. Krydda i den breda ändan samt osten och/eller skinkstrimlorna. Rulla trianglarna till gifflar, från den breda ändan. Låt jäsa.

3. Pensla gifflarna med ägg. Strö på lite riven ost.

4. Stek i ugn i 225°C, i 8-10 minuter.

Gott snack till kvällste!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0