Zumbaah!

Har för en par timmar sedan varit på ett Zumbapass på gymmet. Underbart kul och underbart svettigt! Svetten bara rinner trots att man inte känner sig dödstrött. Jag gillar ju annars den där dödströtta känslan efter ett gympass, men Zumban ska inte vara så. På Zumban ska man ha kul och kunna släppa loss.

Jag har annars inte berättat att jag i lördags körde ett Couture Pump-pass för mig själv. Först IGÅR kunde jag börja röra på mig normalt igen. Jag gick som tant Hulda 98 år och kunde inte böja mig ner för att ta upp något från golvet. Det känns ÄNNU i mina muskler. Couture Pump är skitbra! Det tar bara 20-30 minuter att göra beroende på vilken takt man kör. I den här formen av Pump får man upp pulsen ordentligt och tydligen blir man riktigt sjuk i musklerna efteråt! Hahah! Men jag vill ju inte skrämma er! Prova på, och stretcha ordentligt efteråt!



bild lånad från Google


Jag kan förklara vad Couture Pump är:
Couture Pump är alltså ett program som man kör med skivstång. Man har 8 olika rörelser. Först gör man 10 upprepningar av rörelse 1. Paus. 10 upprepningar av rörelse 2. Paus. Sådär håller man på tills du har gjort alla 8 ett varv.

Andra varvet tar du rörelse 1 och 2 tillsammans, 10 upprepningar av varje (= sammanlagt 20 reps). Paus. Sedan 3 och 4. Paus. 5 och 6. Paus. 7 och 8.

Tredje varvet tar du 1, 2, 3 och 4 tillsammans, 10 upprepningar av varje (= sammanlagt 40 reps). Paus. 5, 6, 7 och 8 tillsammans.

Sista varvet tar du hela köret i ett huj! Alla rörelser 1-8, 10 upprepningar var! Sammanlagt 80 reps!


Efter att du gjort detta har du gjort 320 upprepningar!


Det här kör du på ca 20-30 minuter, beroende på hur långa pauser du har mellan. I Couture Pump behövs inte så mycket vikt, eftersom man har många upprepningar och bra med fart. Jag körde nu senast med 10 kg och det är mer än vad jag brukar ha.

Jag kan ge er mitt program i ett annat inlägg. Måste ju ta lite foton så att ni förstår rörelserna.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0