Romantisk dajmkladdkaka

Bakade en kaka åt D igår så att han skulle ha något att ta med till praktikplatsen sista dagen. Det blev den här goda kakan! Dock tog kakao slut så till frostingen fattades 1 msk kakao och i paniken blev det oboy istället. Gott blev det iallafall, men inte lika stark kakaosmak då.

Receptet är taget från Tasteline och kommer här:

Romantisk dajmkladdkaka

4 dl socker
3 ägg
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
150 g smör
2 dl vetemjöl


Dajmgrädde:

2 dl grädde
1 msk kakao
1 msk florsocker
2 st dubbeldajm

Dekoration:
strössel


1. Sätt ugnen på 150°C

2.  Smörj en form med löstagbara kanter med smör och häll ner kokosflingor eller ströbröd så att sidorna täcks


3. Vispa ihop socker och ägg. Blanda kakao, vaniljsocker, mjöl och salt. Rör ner smält smör i äggsmeten och blanda i mjölblandningen till sist. Bred ut smeten i formen.




4. Grädda mitt i ugnen i ca 35 min. Låt kakan svalna och pudra över lite florsocker.

5. Dajmgrädde: Vispa grädden tills den får mjuka tippar. Sikta ner kakao och florsocker och rör om. Hacka dajmen grovt och rör ner. Bred ut toppingen på den avsvalnade tårtan och dekorera med strössel.




Hann börja lägga folie på tårtan då jag kom på att jag inte fotat tårtan! Därav tandpetarna. Dessutom har jag proppat i den i en engångs kakform och den va lite för liten så den är lite knasig.



Hoppas den smakar gott! Har ju inte fått smaka på den, så jag får väl höra åsikter imorgon först.


HOPPAS NI GILLAR DEN!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0