Hemmagjord pizza

Gjorde hemmagjord pizza i torsdags! Började göra den av impuls och gjorde av det vi hade hemma. Tack och lov hade jag en par jästar infrusna. Det var ju en röd dag i torsdags så det gick inte att gå och handla.

Receptet kommer här,


Hemmagjord pizza
1 plåt

1½ dl vatten
25 g jäst
1 krm salt
½ dl olivolja
4 dl vetemjöl


1. Sätt ugnen på 250°C. Smula i jästen i en skål med ljummet vatten (obs! högst 37 grader varmt annars dödas jästen!)


2. Blanda i salt, olja och vetemjöl. Ibland kan det behövas mer mjöl än vad som står på receptet. Titta efter så att det inte kladdar så att du kan baka ut degen.


3. Låt degen vila under en bakduk i ca 45 minuter.





4. Kavla sedan ut degen till en tunn, tunn pizzabotten. Lägg på en plåt med bakplåtspapper.


Inte ens den bästa har en riktig kavel. Men alkoflaskan fungerar bra!


Såhär brukar jag göra. Kavla ut degen så att den går ut över kanterna på plåten.


Sen skär jag bort den överflödiga degen utefter plåtens kanter och drar bort.


Då är vi alla glada och nöjda då vi har raka kanter, och degen täcker hela plåten!


Sen till tomatsåsen.


Jag hade ingen färdig tomatsås, men det här är ju så ENKELT och SÅÅÅ mycket GODARE!


Tomatsås

1 burk krossade tomater
1 lök
1 msk tomatpuré
1 köttbuljongtärning
2 vitlökar
lite vatten
olja
örter


1. Fräs hackad lök och pressad vitlök i olja tills löken blir mjuk.


2. Tilsätt de krossade tomaterna, tomatpurén, lite vatten och köttbuljongtärningen. Låt puttra en stund.


3. Tillsätt färska örter!


4. Mixa tomatsåsen till en jämn smet.






Nu över till fyllningen!
Man får ju själv bestämma vilken fyllning man vill ha på sin pizza. Det blev en köttfärsfyllning idag, eftersom det var det kylskåpet erbjöd idag.



Köttfärsfyllning

köttfärs
lök
köttbuljongtärning
örter
jalapeno
tomatpuré
lite vatten
örtsalt


1. Stek köttet och löken i lite olja. Tillsätt lite vatten.

2. Krydda med köttbuljong, örter, jalapeno, tomatpuré och örtsalt.

3. Låt puttra en stund.





Då ska vi göra pizzan!

1. Bred ut tomatsåsen och riven ost på botten. Ja, osten ska vara under resten av fyllningen för då blir pizzan saftigare!


2. Sedan på med all fyllning. Jag har på köttfärsfyllningen, ananas, lökringar, tomat, oliver och ananas.
Tänk, JAG har på oliver på min pizza! Jag försöker lära mig äta dem och de var faktiskt ganska goda på pizzan. Mumsit!




Sätt in pizzan i ugnen i 12 minuter!

Gör en god sallad till och ät.



ENJOY!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0